Filmklubben visar!!!!!! 26 April Kungens val !!!!

Filmvänner,
Nu är det dags för april filmen i Hölö Kyrkskola. Som vanligt har vi mingel från kl. 18.30 och filmstart kl. 19.00.
Medlemskap i Filmklubben är 100 kr för 2018 (inklusive medlemskap i Kulturcentrum). Medlemskapet löser ni på plats.
För 100 kr får ni se 4 filmer under våren och 3-4 filmer under hösten. Mycket nöje.

26 April Kungens val

Filmen bygger på historiska händelser och utspelar sig i Norge under tre dagar av Tyska rikets invasion i april 1940. Tyska krigsfartyg är på väg att invadera Oslo.

Den norska regeringen och kung Haakon VII får ett ultimatum: de måste antingen välja fullständig kapitulation och att överlämna makten till Nasjonal samling under ledning avVidkun Quisling, eller fullt krig.
Kungen väljer, tillsammans med regeringen, att avvisa de tyska kraven. Detta är upptakten till Norges deltagande i andra världskriget. Tyskarna försöker att gripa eller döda kung Haakon, hans familj och regeringen, som upplever en dramatisk flykt.

Regi: Erik Poppe I rollerna bla: Jesper Christensen, Anders Baasmo Christensen, Tuva Novotny

Under Amandapriset 2017 (=norsk Guldbagge) vann filmen hela åtta priser bl.a. för bästa film, manus och musik.

Vill du veta mer kontakta Agneta Flock, tel 070-3090319
E-post  agneta.flock@telia.com
För övrig information om verksamheten, aktuella utställningar, lokaler att hyra mm se vår hemsida www.kulturcentrumholokyrkskola.se.
Vill boka lokal kontakta Ansa Borin, tel 070-3771327
E-post:  ansa.minpost@gmail.com

Vänliga hälsningar från Filmklubben
I samarbete med Kulturcentrum Hölö Kyrkskola, ABF Södertälje-Nykvarn, Svenska Kyrkan Hölö-Mörkö Församling, Hölö Bibliotek