Hölö Filmklubb

Hej,

Filmvänner

Nu är det dags för aprilfilmen, torsdag den 11april.
Som vanligt har vi mingel från kl.18.30 och filmstart kl.19.00.

De åtta bergen.
Baserad på en bok av  Paolo Cognetti. Filmen vann jurypriset vid Cannes filmfestival 2022,
Regi: Felix Van Groeningen Charlotte Vandermeersch

Musiken har komponerats av: Daniel Norgren, en svensk sing song writer
I rollerna: Bruno: Alessandro Borghi, Pietro: Luca Marinelli. Lara: Elisabetha Massullo

Pietro växer upp i Milano men tillbringar somrarna i bergsbyn vid Monte Rosa där Bruno bor. Pietros föräldrar är bundna av sina arbeten i Milano
men lever ständigt med en längtan till naturen och bergen. Bruno växer upp i en familj av bönder och hans liv är tidigt utstakat.
En historia om vänskap. De åtta bergen handlar om vänskapen mellan två pojkar som så småningom växer upp till män och om innebörden att bli vuxen och den moderna människans längtan och sökande. Trots alla olikheter och det tidvis långa avståndet mellan dem både psykiskt och fysiskt består vänskapen mellan de båda, med kärleken till naturen och bergen och en delad barndom som förenande kraft. I de branta bergskedjorna är sommaren lika vacker som vintern är grym. Ödet skiljer dem åt och sammanför dem många år senare. Nu är de vuxna, men för evigt sammanlänkade av sina minnen och en orubblig längtan till bergen.

De åtta bergen bjuder på hisnande naturbilder och en gripande berättelse om vänskap – allt ackompanjerat av Daniel Norgrens vemodigt vackra melodier.

”De åtta bergen”.

Filmvänner,

Nu är det dags för nästa film, tisdagen den 16 april.
Som vanligt har vi mingel från kl.18.30 och filmstart kl.19.00.

Kommande filmkväll:Tisdag 16 april

Vill du veta mer kontakta Agneta Flock, mobil 070-3090319
E-post  agneta.flock@telia.com
I samarbete med Kulturcentrum Hölö Kyrkskola, ABF Södertälje-Nykvarn, Svenska Kyrkan Hölö-Mörkö Församling, Hölö Bibliotek